tisdag 11 november 2014

och helgen paffade förbi....

Vi firade vår   far, den starke mannen, 86 år är han visst.. Och envis som en röd liten gris,  kämpar på med sina stavar och motionerar trots att benen knappt orkar bära honom egentligen. Äter en otrolig mängd med värktabletter. Och aldrig klagar han..Vi var ute alla barnen hans, och åt mat. Pappa satt mittemot mig, och somnade lite mellan varven. Vi var många som skulle ha mat, så han hann sova rätt gott..hhah gulligt..Han var nöjd med pyjamasen som han fick, skulle sova fint i den sa han.  Vet allt att han har svårt att sova lilla far.  Sitter mest på dagarna  och småsover och slumrar till minsann.
Man får vara glad så länge de finns kvar, de gamla föräldrarna..Jag var nyss och hälsade på min mor. Hon fyller 91 nästa gång..Hon blir glad när man kommer och ledsen när man går.  Känns som att peta en nål i dåliga samvetet när jag ser hennes ensamhet. Mina föräldrar är skilda. Vad dumt, där sitter de på varsina håll och är ensamma.  Men mamma trivs med sin ensamhet säger hon..Får ju rätt mkt besök, och mat och städning från hemtjänsten. Gullig personal som tar sig tid och stannar upp och pratar med henne. Hon är så nöjd med det..Tänk hon som aldrig minsann skulle ha nån hemtjänst, som sprang där och snokade..Tur att de finns tycker jag!  

I skolan har vi idag börjat med en ny kurs..Den heter Plats och Rum...Oj oj det blir spännande.
Vi ska göra en parafras. En avbildning av någon annans målares verk. Och då gärna med rumsligt inslag.
Jag har valt Matisse. Det är en av mina favoriter..Mycket färger och fantasifullt måleri.
Kommer bli svårt, men kul.
Vi hade en lång teorilektion, om många olika sorters konst.  Man kan måla lite hur man vill, bara det blir bra, och har känslan. Behövs inte vara perfekta proportioner, sa vår lärare, bara det stämmer med intrycket i verket. Jo jo, det låter ju fint. Matisse har/hade  inte några proportioner alls, men är otroligt måleriskt. Ett färgsinne och färgspråk som gör mig glad.  Hur han alltid fick till det, hur tokigt det än kan se ut, är för mig en gåta...
Ni kan få se reslutatet av min tolkning..resultatet heter det...

Men nu ska jag gå på bio....flax go kväll!
Här är pappa i  bustagen och provar hatt... i somras  när vi reste till Lofoten

4 kommentarer:

  1. Gullig pappa ,-)))
    Visst är det tur att dom finns, min mamma finns kvar, hon gillar också ensamhet, bor själv ,-)
    Fin middag med er han fick, pyjamas låter mysigt, då tänker han på er varje gång han ska lägga sig o sova ,-))
    Ser med intresse fram emot ditt konstverk ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  2. Din pappa ser ut som en riktig krutgubbe... en riktig tuffing!
    Härligt med nya utmaningar på skolan... och Matisse är faktiskt en av mina favoriter!
    Ha det gott!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Så roligt att ha båda föräldrarna kvar - det har inte jag.
    Pappa gick bort 1983 och mamma 2008.
    Ser att du kämpar på med ditt pluggande - du är duktig.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  4. Tänk att du har båda dina föräldrar i livet. Det är konstigt när de är borta särskilt mamma som alltid ska finnas för en. Vilka roliga uppgifter ni får i skolan. Undrar hur jag har valt att göra och måla. Ska bli kul att se din uppgift. Lycka till och vi ses, kram

    SvaraRadera