fredag 3 oktober 2014

Ooooopa opplala. Redan fredag

Så svårt. Och inte ens likt. Men kul att försöka skissa på kommande storverk. Oljemålningen.          
Lyssnade på några klasskamrater idag, de är betydligt yngre än mig. Straxt över tjugo.  De tyckte tiden gick så fort. Dagarna rann iväg, och de hann inte med något.  Kära ni sa  jag... Ni har ju hela livet framför er. Låt det inte rinna iväg. Missa inte några tillfällen, och låt livet ge er något. Fyll det med dagar.  Och plötsligt kände jag mig som hundra år.  Men inte tänkte jag som tjugoåring att dagarna försvann, eller har jag glömt hur det kändes då.    Nu när jag är hundra år snart, blir jag ibland lite ledsen att jag känner mig så trött ibland. Så att jag inte orkar göra allt jag vill hinna med. Nu är alla tjugoåringar så trötta.  Undrar om jag var lika trött som tjugoåring. Minns inte det. Det var såååå länge sedan.    Inga mobiler, datorer eller iPoder som tröttade ut mig i allafall.    Ah skitsamma, det var då det.   Nu är det nya tider och jag har skissat hela veckan.  På ett porträtt av mamma.  Mycket svårt.  Och blir inte särskilt likt. Men lärorikt.    Hej och god helg. Imorn går flyttlasset till Norrköping. Inte på mig utan på
Min lilla apa umpa umpa fallerallera. Son nr äldst flyttar till den staden. Intressant.      Men blogger då.  Jag skulle just läsa två nya kommentarer, då försvann de!!   Eller så råkade jag radera. Det är lätt gjort. Särskilt genom Ipone.   Ack ja. 

8 kommentarer:

  1. Fascinerande målning. Och vackra faster! Så fin så fin.
    Jag får en känsla av att du målar henne, men en inre sida av henne. Hon finns i bilden men ändå inte. Spännande. Ögonen är så vackra på bilden.
    Ge kram till J. och tacka. Allt finns här igen utifall att han vill använda materialet någon gång i framtiden.
    Kram till dig med kusinaFinaKarina

    SvaraRadera
  2. Så fint. Tycker att du är på god väg i ditt skissande. Det var ett bra foto med tydliga linjer och skuggor. Tänk att även 20-åringar tycker att tiden går fort. Kanske det är en myt att tiden går fortare när man blir äldre. Hur som helst så är det snart måndag och fredag igen. kram från din gamla bloggvän

    SvaraRadera
  3. Tycker du är duktig på att skissa, skulle vilja kunna jag också men nä kan inte. Vilka härliga bilder från fjällen kan tänka mig att det är rofyllt att vara där.
    Kramizar

    SvaraRadera
  4. Så vackert vännen. Så levande. Vilken gåva du har. En gåva att vårda och jag ä så glad över att du griper alla de chanser och ögonblick som kommer i din väg. Du fyller ditt liv med dagar och det är inspirerande.

    Kanske är det så att både unga och äldre idag är dåliga på vila och återhämtning. Ständigt uppkopplade, tillgängliga, ständigt rörliga bilder och ljud. Inte konstigt om man blir trött. Tekniken erbjuder mycket spännande men vi behöver vilostunderna också. Kanske mer nu än någonsin.

    Ta hand om dig du härliga kvinna och ha en färgsprakande höst.♥

    Kram

    SvaraRadera
  5. Radera INTE min kommentar ,-))))
    Men SÅ FINT.
    WOW jag är impad!
    Verkligen , din skiss av din mamma är fantastisk!
    Helt otrolig, väldigt likt och så bra gjord!
    Om du inte ser det själv nu så kommer du att göra det. Din mamma är väldigt vacker och din skiss så levande likt!
    Tiden flyger iväg och det är lite konstigt att dom som är så unga tycker likadant.
    Jag var inte trött när jag var i tjugo årsåldern, det kommer jag ihåg.
    Men helt rätt av dig att säga att dom ska ta för sig av livet, det går fort!
    Tänk om jag också hade tänkt lite mer på det,-)
    Ha det nu riktigt bra!
    KRAM från mig Primrose ,-))

    SvaraRadera
  6. Så fin hon var din mamma och det blir hon säkert även i olja:)
    Lycka till med porträttet!

    SvaraRadera
  7. Dement ?. Jag vet inte. Min gubbe pratar mest om de första 20 åren av sitt liv när han bodde med föräldrar och syskon medan jag föredrar nuet.Vackra bilder från fjällen! Och den lilla dammråttan gillar jag. Världens mest lättskötta husdjur.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  8. Nog tycker jag att den undre skissen är lik din vackra mamma.. Riktigt bra..

    Kram Maidi

    SvaraRadera