torsdag 15 november 2012

Torsdagstankar...

....inte alls som onsdagstankar..
...tänker på julen, den kommer hur som helst...Har lust att bara, bara, skaffa nytt pynt. Inte plocka fram de gamla julsakskartongerna..De ligger där nere i källaren..Under allt..Jag har inte lust, att ens gå ner i källaren..Där är det en enda röra-så mycket lådor och kartonger.  Mina kära ungar, de som är flyttfåglar, med luft under vingarna..de har invaderat mitt källarutrymme..Mina kartonger..de innehåller nog bara gamla tyger och böcker..och julsaker..Mycket roligare att hitta nytt, eller gammalt pynt  på loppis, än att gräva fram det gamla..En jul, förrförra, tog jag inte fram ett enda julpynt..Det var rätt skönt..Om jag hade pengar,  pengar, skulle jag absolut skaffa en helt ny jul...Detta är torsdagstankar..de kan ändras snabbt..Mina barn, särskilt min dotter, vill ha det som förr. En familjejul, med pynt,  pyssel och kolasmet på spisen..När barnen bodde hemma, då var det "som förr"...Då barnen flyttar och bildar egna familjer, då har de sina jultraditioner..NU vill jag ha mina egna jultraditioner..Så därför ska jag  nog skaffa nytt julpynt..Mina barn kommer vänja sig, särskilt min dotter..Eller så har jag inget julpynt alls, bara ljus, har inte helt riktigt bestämt mig.. i mina torsdagstankar..
Min torsdagskänsla är rätt bra.  Örat har slutat att dundra...det gick över av sig själv, tack öra!!
Vänster pekfinger, dundrar...och jag undrar..hur länge ska det dunka..på min pekfingerspunka.
 I morronkväll, är det fest...Personalfest..med mat och skoj och tävlingar och samkväm..bowling och sånt som jag kanske inte tycker är kul.....Har alltid hatat lekar och sällskapsspel..
Om jag har tur, slipper jag vara med på en massa lekar...tack vänster pekfinger!
Man kan  alltid hitta nåt positivt om man gräver lite..
På lördag ska jag på Kroki, teckna nakenmodell... tur att det inte var höger pekfinger jag höll på att hugga av!
Får se vad det kan bli av detta..nakna änglar? Man vet aldrig vem som är modell, liten stor tjock smal ung gammal man eller kvinna.....Ni kommer bli varse..
Har blivit inbjuden att medverka på en julmarknad...det vill jag gärna..då passar det med änglar ju..
Manliga änglar...why not??

Trevlig helg!""  '
När ska flyttfåglarna sätta bo??






10 kommentarer:

  1. Ja, why not? En änglaman. Män har ju också änglar..
    Kul, när du ser fördelarna med en avhuggen fingerspets. Det gäller att se positivt på tillvaron, helt rätt.
    Jag vill också ha en ny jul! Bort med allt gammalt krafs. Får kanske lov att ha den i bageriet, för Uffe vill säkert ha allt det gamla kvar. Jag kan ju bjuda in honom och titta på min jul så går jag på besök till honom och tittar på hans jul. Julkul!;)
    Vilken färg ska din jul ha?
    Ha det bra bland bowlingklot och glada arbetskamrater imorgon, godakusinakarina!

    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt, ibland vill man bara göra något annorlunda till julen! Men sen så ändrar jag mig alltid och vill ha precis som förr. Men det går ju inte!!
    Då var vi en stor släkt som alltid träffades antingen hemma hos mina föräldrar och sen med tiden hemma hos oss. Vi åt massor av god gammaldags julmat, inga nymodigheter inte - förutom en rätt som skulle vara ny varje år. Annars skulle det vara allt, griljerade revbensspjäll, julkorv, leverkorv, hemgjorda patéer och syltor, saltkött, STOR kokt skinka med ben, 3-5 sorters inlagd sill m.m. m.m.
    Alla köpte varsin julklapp för 10-30:- och så la vi dom i en stor hög under granen och så delades dom ut en och en. Det blev mycket skratt när nån äldre gubbe fick nått dofta gott eller köksredskap. Sen lekte vi "Ett skepp kommer lasta..." och något TV-tittande var det aldrig tal om.
    Numera är det Rolle & jag samt hans gamla skolkamrat och hans fru - som tur är. Jag blev nästan panikslagen första året när jag kom på att det bara skulle vara vi två samt Rolles mamma som jag hämtade från Stockholm. Året efter levde inte hon, men då hade vi bestämt med vännerna så vi blev inte helt ensamma. Nu har vi det här med att dom kommer hit som tradition och så ska vi ha 3 julklappar var - alltid något!!!

    SvaraRadera
  3. Skönt att örat är bättre, men glöm inte mössan i fortsättningen!
    Ja du denna Julen...gör som jag valt i år: Inga julsaker/stakar/stjärnor ska fram! Här blir det endast ljus, ljus, ljus i vårt hus.(levande)
    Önskar dig en trevlig helg. Mössan på om du ska på julmarknad!
    Kram och vink.

    SvaraRadera
  4. Måste läsa tillbaka vad som hänt med ditt finger...ojoj. Nu skall du krya på dig och inte leka o bowla, jag kunde vara din stand-in för jag gillar sällskapslekar :)
    Man skall nog försöka att inte ta stress av julen och pyntande...
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  5. Klart att du ska skapa dig den jul du vill ha. Oavsett om det är med gammalt julpynt, nytt eller inget alls. Och precis som barnen skaffat sig nya traditioner så kan du. Om du vill.

    Njut av både personalfest och julmarknad och ta hand om både finger och öra.

    Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Hoppas att det blir en nakenmodell av manligt kön, ja jag menar ju inte att du behöver måla just det, men en manskropp vore kul att se dig måla, bara att det vore kul att jämföra lite, för din kvinnokroppar är ju så snygga, klarar du av att få en manlig kropp lika snygg ???

    Och det med julen klart du ska ha det som du gillar, jag har inget julpynt, man jag öppnar ju mitt tomteskåp första advent och då är det jul...
    Min gamla mor 86 år sa när jag pratade med henne i telefon senast,,,att iår orkar jag nog inte sätta upp nå julgardiner ???
    Va...julgardiner...har inte jag haft på en herrans många år.
    Och julen var ju roligare när barnen var små, nu är det bara jul.
    Vi är bjudna till Colin och hans familj och dit kommer Lille John och hans föräldrar också och så äldsta dottern med man...

    Näe nu ska jag allt äta en skål med långfil och tranbär/svartvinbär på, så gott till frukost och sen får resten vänta till att Rantafar har vaknat.

    Tjingeling och ha en bra helg.

    SvaraRadera
  7. Släck ner, tänd ljus, stoppa in krukor med hyacinter, amaryllis och julrosor överallt! Så där nu är det färdigpyntat inför julen.Visst ja, höll på att glömma den lyxiga chokladasken. Den hör till julen också. Och du, skär inte och peta inte! Var rädd om alla utskjutande kroppsdelar.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  8. Få se om det blir någon manlig ängel ,-)
    Ja Julen är snart här ,-)
    det går så fort.
    Vissdt skulle det vara kul med NYTT.
    Men det blir nog den gamla lådan som bärs upp från källaren ,-)))) Samma som vanligt, men det finns så mycket nytt ute, som ser helläckert ut!
    Tävlingar och sällskaps spel, har alltid varit för blyg, men nu tycker jag det är kul. Tur du kan vifta med ditt pekfinger ,-))
    Du slipper undan mycket med det!
    Fast sångtävling, där måste du delta! ,-)))
    Skojar bara.
    Ha en Skön Helg! KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
  9. Oj, så mycket jag har missat i din blogg.
    Dina inlägg får mig alltid att le och nickande instämma.
    Jag gillar inte heller mössa och jag har också skurit av toppen på vänster pekfinger. Jag fick åka till sjukstugan och tejpa ihop. Det är många år sedan och det syns fortfarande vart jag skar mig. Skulle putsa fläskfilé med nyslipad kniv.
    Julsaker - ett onödigt ont. Jag sätter fram adventsstakarna i fönstren, gör lite "juligt" i köket och på bordet i vardagsrummet. Men, jag vill gärna mysa till vid entrén med saker från skogen och lyktor med levande ljus och marschaller.
    Var rädd om dig och ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Den där julen...likadant här...man både vill och inte vill. Här höll både himmel och valv ramla ned när jag förkunnade att jag jobbar hela julhelgen...och att de som vill fira jul med oss vackert får göra det den 23:e...Om du visste va mycket julpynt jag har, får inte rum med hälften...Vi kanske skulle byta lådor?? Då blir det nytt...För att inte tala om granh-lvetet...jag har uppsättningar med blå kulor och riktigt silvrigt glitter, jag har röda kulor med något annat konstifikt glitter till, och nu är jag väldigt sugen på vita kulor i år...Vi ordnar ett julloppis!!
    Ta det nu lugnt ikväll med jobbet, inga fingrar kvar i kloten...och du, jag är inte heller nån som tycker om lekar och sånt med andra vuxen, det känns bara...ja dumt!!
    Ha det så kul vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera