söndag 19 augusti 2012

Nu är det varmt och skönt må vi säga..





snirkellek..



Se så vacker..
Njutardagar i denna helg..Lördagen var varm och fin..lite lite regndugg eller duggregn kanske det heter..men idag söndag var det inte ett dugg regn...hehe.
Lördagen medförde en långlång lång promenad, i nya walkingskorna..de är invigda i Rävgången. Skulle nog haft med mig ombyte, ty fötterna blev mkt trötta.  Vi gick i nästan tre timmar....Men skönt var det att gå, och det är så vackert där vid Hjälmarens strand.
Söndagen  bjöd på mycket sol!! Syrran och jag packade in morViol i bilen och for till Lekeberg..där det var konstrunda..Tittade på mycket fint..och naturen är så vacker där. Vi åt god mat i ett litet litet rött hus vid stora vägen, vid Lekhyttan..HEMLAGAT stod det på skylten. Och gott var det!!! Stället såg inte ut för att vara en restaurang, och det gjorde det hela mer spännande..Trevlig personal, och mkt gott salladsbord..
Kaffet ville vi njuta av på Hallagården..Där är det lantligt må ni tro. Och HEMBAKAT..Vi satt ute i solen och mamma var så nöjd och glad, ty kakan till kaffet var ljuvlig..och den hette Passionstårta, såklart den var god!! Där på gården fanns det vaktlar, fåglarna, och man kunde köpa deras små delikata ägg..
Gårdsägarna födde även upp angorakaniner, och spann garn, och hade kursen i detta. Där fanns, En trädgårdsexpert, som hade de allra ljuvligaste Primula's man kan se...i alla de olika färger och former..Och jag blev betagen..så fina blommor..Ville köpa dem allihopa..men ack, de skulle inte trivas på min balkong, sade mannen som födde upp dem..de vill ha norrläge, och svalt...min balkong ligger i söder sol hett som attan.
Jag tog kort på dem, och tänker försöka måla av de läckra blommorna istället..
Just i morse satt jag på skoj och snirkelritade lite blommor...rätt kul tidsfördriv, medan syrran tog sovmorgon.
Ja måndag, och en arbetsdag ska komma...välkommen då, finns inget att göra åt saken.

Mitt köksbords stilleben

Mamma och syrran, låter inte maten tysta mun'

Hallagården

Mor väntar på kaffet-

Entusiastisk Primula Odlare..
så vackra..jag ville ha dem alla..


Angora tusstuss kanino

än i dag gamla spinnrocken spinner....
Denna heter Carina.....snygg va!!'

8 kommentarer:

  1. vilka fina platser ni hittar på era utflygter, och mannen presenterar blommorna fint, ser ut som akvarell. Jag tycker det varit kul med akvarellen nu i sommar, har gjort fler porträtt á la Irene som jag visar senare. Men jag undrar om inte akrylen tar över igen i höst.. kram till dig

    SvaraRadera
  2. Javisst är det underbart att sommaren kom nu när man precis har börjat jobba....men jag tänker njuta ändå!

    SvaraRadera
  3. Allt låter så härligt skönt och avslappnat. Får idéer igen. Du inspirerar. :)
    Ha en fin måndag på jobb, snart är det sommar igen.

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  4. Så kul att ni kom iväg på rundan i Kilsbergskanten! Själv har jag jobbat en sommar i min ungdom (1978) på Hallagården, så det var kul att se bilder därifrån. :-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. It was very nice to meet both you and your sister, look forward to seeing your paintings.
    Best wishes
    Ray

    SvaraRadera
  6. Härliga, mysiga bilder från en alldeles underbar dag :)
    Fina snirkliga blommor... och nu hoppas jag få se vackra målade auriklar också :) Riktiga favoriter, men lite kinkiga... har bara en av flera olika sorter kvar och det är en gammal som jag fick av en granne för många, många år sedan.
    Ha det gott... trots att semestern är slut ;)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Men...inte visste jag att det fanns så många olika Primula??!! Fast så klart, Carina var snyggast...och den som har AIK:s färger, den har jag haft i rabatten, i år var den liten klen men man får hoppas den tar sej igen. Så trevligt inlägg, du skriver så medryckande!!Å tänk va mycket man missar när man är lite däven och det är dagen efter...
    Jo men det är klart vi måste få till det att träffas...jobbar du hela dagarna och alla vardagar i veckan?? Annars får vi ta det en helg när jag är ledig, och knalla ned till Emmas butik...man hittar alltid något man behöver där!!
    Ha en skön måndagskväll, antar att du är rätt slut efter en dag på jobbet...
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Dina snirkellekar och fröpåsarna påminner om varandra :)

    SvaraRadera