tisdag 18 december 2012

då gå vi runt ett enebärssnår...

enebärssnår.....enebärssnår..jo imorse när jag kom till jobbet..låg två jättegranar och spärrade vägen, in i härligheten..
Ja nu trivs jag så skitbra på jobbet..så jag klättrade över grangrenarna och tog mig in i omklädningsrummet..
Det ska pyntas förstår ni..inför två julbord i morron.Grankvistar med röda rosetter....Kära värld, vad vi ska fara runt som skållade råttor, eller troll--och utfodra kanske nära  tusen ungar..som är sugna på julmat..sen på kvällen ska rätt  många, typ 300, hungrande lärare utfodras med julmat..Och det julbordet går icke av för hackor..inte ens med sprängdeg..
Rätt kul, kan det vara, när alla nöjda mätta lärar- och elevmagar, tackar med glada ögon, för maten och önskar god jul...då är det JUL---hurra..sen ledigt!!!! JULLOV!!!! Det är nog det allra bästa med att jobba i skolans matsal...JULLOV SPORTLOV SOMMARLOV HÖSTLOV...
Och jag ska måla tavlor och njuta ledighet..med barn och barnbarn..och andra som vill vara med..

Efter jobbet idag...skulle bilskrället få sin årliga dom. Besiktas..man är lite nervös, fjärilar flyger runt i magen..fast jag vet att jag inte behöver känna oro..Jag har  rätt ny bil, utan större skavanker..Ändå känns det inte kul, när besiktningsmannen med stora bokpärmen, präktigt kommer tågande och säger: ja ja jaja NU SKA VI  SE HÄR.."det var en lampa..en liten ( shit jag har glömt vad den hette)  som inte lyser..ingen anmärkning med du ska fixa den och det är upp till dig"...Tack, va bra...tack ajö, god jul...Snabbt därifrån så han inte ångrar sig...Phu..
Efter denna svaga oro, som egentligen var helt överdriven, åkte jag hem till lilla mor.
Hon var på ett strålande humör.. "Vad roligt att du kommer, sa mor, och på med kaffepannan...(bryggarn)
Jag hade köpt med mig varsin godbit..som jag förövrigt inte tyckte var god..(vad bra, då slapp jag dessa kalorier). Jag fixade mammas räkningar,föreslog autogiro, men ack det gick inte an..Mor vill seeeeeeeeeeeee räkningarna..och att de blir betalda. Mamma vill helst gå till posten med en avi, och betala in själv.Men sådana gammelmodigheter finnes icke mera.  Fast personligen tycker jag det är bra med internetbank och autogiro...
Det är isgata ute..halt som attan. Jag köpte  broddar förra veckan..Såg reklamen på tv:n..Hur lätt och bra man sätter på dem, som gummisnoddar med taggar på..Men först tappade jag ena brodden, hittade den icke, trots att jag sökte hela vägen jag gått...Och ack och ve, nu är andra brodden  också borta..
Sa idag till min som, som fick sig ett gott skratt, "att jag skulle gå tillbaka med dem och klaga"...hahahha..
Så det blir till att köpa kängor med inbyggda broddar..Såg jag på en reklam.. De verkar bra. Bara nu kängan är skön  förstås. Jag hatar att gå och spänna mig och vara rädd att ramla, skulle säkert bryta alla ben så klumpig som jag är.
Så nu är det bara att vänta in lugnet..som kommer på fredag..och lilla barnbarnet Vera från Malmö, och dotra min..Vad roligt det ska bli. Har inte sett den lilla på rätt många månader. Hon är ju nu snart tio månader.. Undrar om hon kan säga mommo??
Så kommer sonen den fina, från Hufvudstaden, sen är det juuuuuuul.

Jag tänker inte baka en enda bulle,inte göra godis, inte förrän till helgen. Då knackar  julkänslorna  på..det är jag säker på.
Jag har ännu  inte tagit fram julpyntkartongen..eller inköpslistan på julmat och julklappar..för den finns inte.
Inte ännu..Först måste jag bli ledig och koppla av..Och det roliga är ju att vi gör det tillsammans. Handlar och lagar mat..för dåååååååååååååååååååååååå är det juuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuul!

5 kommentarer:

  1. Så lika vi fungerar. Tänk att det här med julpynt och karameller också finns i generna:).
    Håll reda på broddkängorna bara så att de inte försvinner de också;)

    Ha fina dagar med granris, enris och glada ungar och lärare. Sedan jullov!

    godnattkram!

    SvaraRadera
  2. Ha haha här är en till som har det mesta kvar!
    Förstår inte hur sen jag är!
    Men det blir väl Jul även om jag inte är klar!
    Fast jag måste bli klar ,-))) Optimist är jag ju! För optimistisk!
    Härlig mamma ,-))) Ja det var ju enklare förr!
    Min gubbe har äntligen börjat betala via autogiro.
    Köp kängor med broddar, jag har ju sånna vändbara, som sitter fast i kängorna, lite knepigt att vända,
    men peppar peppar har inte halkat ännu, varför skrev jag det....eller ens tänkte!!!
    Härligt att ni lagar god Julmat till elever och lärare, tror det uppskattas enormt.
    Skönt med loven, men ni har väl fullt ös resten av året.
    Mysigt med familjen som kommer hem till Julen.
    Ha det fint! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  3. Jag har två bar broddar till vinterstövlarna, ett par som sitter på och så ett par som ligger i bilen ifall jag byter skor/stövlar - alltså för säkerhets skull! Snacka om både hängslen och livrem..... *fniss*

    SvaraRadera
  4. Jag har inte heller gjort så mycket inför julen och tänker väl inte ta i alltför mycket heller... men "kors i taket" - jag gjorde ischoklad och chokladkola igår... har aldrig hänt förr att det varit klart en hel vecka i förväg :) - men nu är jag ju pensionär, så jag har ju tid... om jag vill :)
    Halt som farao är det med iskana under snön och jag gillar det inte!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så nu julbordar du som bäst...men sen så...lite välbehövlig vila. Ta nu vara på din ledighet, gör bara roliga saker...
    Men du...du var ju låghalt när vi träffades...så då hade du i alla fall ena brodden kvar...den andra försvann väl i helgen...***fniss***!!
    Så söt din mamma är, hon är då inte ensam om det här med pengar i handen och sen gå till posten, då blir det ordentligt gjort! Jag är faktiskt imponerad av min lilla söta, hon har både bankomatkort och telefonbank...men jag får ringa för hon tycker de pratar så fort så hon hinner inte med...och ibland undrar jag vem som är vimsigast av henne och mej...handlade julmat åt henne idag, och efter en stund så ringde hon och frågade lite försynt om jag hade med mej extra mycket hem...Jo då, t.o.m. in i kylskåpet utan att jag märkt det!!
    Ha nu ett bra slut på veckan, själv ska jag ladda för en intensiv helg...***gapskratt***!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera