fredag 28 december 2012

Julen varar än' till Påska.

Men det är inte sant nä det är inte sant,.för jag har redan motat ut an'  (julen alltså)
Hade inte mkt att mota ut kan jag erkänna..När allt kom omkring så blev julpyntkartongen kvar där nere i källaren..men ingen har mått dåligt av det..För det har varit jul ändå.. och de två nyinköpta julstjärnorna sprider tillräckligt med ljus i fönsterna. Och sprider ljus gör lilla barnbarnet Vera. Hon är så ljuvlig med sitt leende.Hennes lilla kropp vill jag gärna bära runt på, och snusa i det mjuka duniga håret som står som en yvig gloria runt hennes söta huvud..suck va mysigt att vara mormor..
Julen har firats och tomten kom...och barnbarnen fick sina paket..Mängden var näst intill för många..men så blir det ju alltid, när vi är många som vill glädja de små..
Julmat är jag dötrött på, ut med den med..Kvar på balkongen står tre stora flaskor julmust..Men det är så gott, så dem kan jag smutta på fram till påska.
 NU vill man köpa tulpaner och blunda och drömma om VÅR..jag veeeeeeeeeeeeet det är långt kvar..men det går fort det går fort, snart gör det ont, det gör ont..när knoppar brister
Och vi väntar in nyår..Skön ska den bli och förhoppningsfull lugn ...Lugnare än julafton..'
För den slutade med Kollision..
Vi körde lugnt hem på natten efter att firat jul med barn och barnbarn,,.
Äldste sonen sa: "kör lugnt nu Mamma"  -jag kör alltid lugnt sa jag, och jag har minsann aldrig krockat.
Skulle jag inte ha sagt....för vi blev påkörda av en idiot..som kom i hög fart ut från motorvägen och dämde rätt in i min bil.. En förvirrad tysk, som inte sa något,  han var nog chockad..över krocken..Det var hans fel!!
Nu klarade vi oss med lite ont i ett knä och sonen fick ont i ryggen..men det hade kunnat gått illa..jag körde ju sakta..Men man blir chockad..och efter all uppståndelse av brandbil och ambulanser och polis, så började jag må illa och hade ont i magen..Chock sa polisen..Den här julen kommer vi minnas som den julen vi krockade med en  Tysk...
Mycket krångel med bilen min som blev pannkaka....men ack vad gör det, för vi levande människor klarade oss bra....Och tänk vad fort det kan hända nåt,  otäckt...man vet inget om dagen..Bilen är på bilsjukhuset och den får jag förmodligen aldrig se igen, ty bildoktorn trodde inte att han kunde göra den frisk..
Men ack, det finns fler bilar..
Vad som inte skulle funnits fler av, det är mina fina söner som var med i bilen..tack gode Gud för att det gick så bra..

God fortsättning på det nya året..



15 kommentarer:

  1. Oj då, så otäckt med krocken! Skönt att ni klarade er! Jag var ute och körde med bilen i dag och det var halt på småvägarna här på landet. Så med oersättliga släktingar i bilen får man ta det lugnt... ;-)

    Här njuter vi av julen ett tag till, framåt trettonhelgen...

    Jul- och nyårshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Men... åh... vilken hemsk upplevelse! Skönt att ingen blev skadad - inte allvarligt i alla fall (mer än stackars bilen då...) Det spelar liksom ingen roll hur sakta och försiktigt man kör själv när det finns andra som inte gör det... När jag nu släpat fram julpyntet så... hm... det får väl stå kvar över nyåret i alla fall. Såg att de sålde tulpaner i affären redan i julhelgen...
    Ha det gott vännen och ha en fin Nyårshelg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men vilket otäckt slut på lulafton ,tur att allt slutade lyckligt ,som sagt bilar finns det många av
    Ha ett riktigt gott nytt år

    SvaraRadera
  4. Jag är bara så innerligt glad över att ni alla lever! Puh! Livet är så skört och bilplåt är som papper när det gäller. Är bara så himlaglad och tacksam!

    Varma kramar till er alla!
    Karin

    SvaraRadera
  5. Men OJ va skitläskigt rent ut sagt!
    TACK Gode Gud säger jag med att ni klarade er! Vilken chock! Fort kan det gå.
    Det är det som är så otäck att man kan köra hur säkert själv så kommer någon "annan" läs vilket ord du vill, mitt passar sig inte att skriva!
    Som sagt fler bilar finns det........
    Jag som satt och skrattade i början av ditt inlägg.....
    Känner igen mig!
    Inte ska julen ut, nej den får stanna kvar men julsaerna blev kvar i sina lådor för första gången, alla tomtar, snögubbar....
    En större tomte togs fram, sen har vi julgranen utan stjärnan för den ligger i lådan. Adventsstjärnor och ljus, mycket ljus.
    Det räcker för i år.
    Går fort att plocka undan sen ,-))))
    Ha det fint nu!
    Härligt med ett lite barnbarn ,-)
    Vår minsta blir 1 år i Januari, gosig han också!
    Varm Kram Primrose ,-)

    SvaraRadera
  6. Där hade ni verkligen "tur i oturen"! Kunde ju slutat riktigt illa!! Men som sagt, materiella skador är inget att bry sig om ÄVEN om det kan stilla till en del trassel. Det viktiga var ju att ni inte skadades allvarligt!!!
    GOTT NYTT 2013
    önskar Susie

    SvaraRadera
  7. Har tänkt mycket på det som hände er...Tänker mycket när jag sitter där bakom ratten till och från jobbet...ofta mörkt, ofta mycket djur...och säkert en och annan tysk också!! Så fort det händer, och ingen pausknapp har man, inte kan man spola tillbaka heller och göra det ogjort...Men det viktigaste, ni klarade er helskinnade, och det är det man får tänka på. Sen förstår jag att det inte är lätt med försäkringsbolag och annat skit som man ska hålla reda på. Ingenting är heller gratis... Förstår om chocken sitter i, tur att du är ledig ett par dagar till!!
    Ta det nu lugnt, ta väl hand om dej vännen och snart ses vi!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Är så glad att ingen av er blev mera skadade! Förstår att cocken blir så stor att man reagerar fysiskt också. Och lite kusligt att ni just innan pratat om krockar, men det är ju så att oavsett hur försiktig man försöker vara så vet man aldrig...och man är ju inte ensam i traiken.
    Som tur är har du så många fina minnen fån julen också. Stunder med barn och barnbarn...
    Kram och gott nytt år, vännen
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  9. Tittar in och önskar dig ett GOtt slut och ett Gott Nytt år. Kram

    SvaraRadera
  10. Men fy så hemskt med "tysk-krocken", usch jag bara ryser.
    Men är så otroligt glad att ni alla klarade er, och som du säger bilar kan man byta ut , men inte sönerna...
    Hoppas verkligen att du får en lugnare nyår utan någon krock.

    Så nu önskar jag dig ett gott slut på 2012 och Ett Gott Nytt 2013.

    Rantamorkramen.

    SvaraRadera
  11. Hoppas att du mår bra efter alla otäckheter! Tittar in igen för att önska dig ett Gott Nytt År!
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Hej vännen... tittar in för att önska dig en fin nyårsafton och ett Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
  13. tur att allt gick bra med olyckan..
    önskar dig min vän ett riktigt gott nytt år, många kraaaammmmaaar

    SvaraRadera
  14. Hej Svejs .
    Här kommer en riktig liten snabbis.
    Ha ett riktigt Gott Slut och ett ännu bättre Gott Nytt.
    Tusen tack för alla mysiga stunder som jag har haft när jag har följt dig här under året som har gått.
    Kramizzzar Lotta

    SvaraRadera
  15. Oj oj oj, det kunde ha gått riktigt illa! Bilar finns det gott om, hoppas allt praktiskt löser sig och att ni nu mår förhållandevis väl! Krockar med eller utan tyskar glömmer man dock aldrig!

    Vill också tacka dig för många trevliga inlägg sedan jag första gången hälsade på här!

    Kika in hos mig så kan du se bild på ljuvliga tulpaner jag köpte till mig själv häromdagen!

    Jag blir så glad av dem! Och idag plockade jag bort julstjärnan från köksfönstret och oh-la-la, julen försvann, jag hade inte mer i år. Det går liksom lättare att andas utan porslinstomtar!

    Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!

    SvaraRadera