onsdag 5 december 2012

Insnöad...

Rätt skönt att vara insnöad...kryper in under fällen och tycker lite synd om mig själv..Ingen fara det är lite bättre i nacken, men nu är det käken också.. Drog ut en tand, ja inget ovanligt med det. Den satt som berget, sa dr Tandläkare. Jag hade hållit mig undan  sedan i maj, och inte VELAT dra ut tanden. Gillar inte att dra ut tänder..Men nu var det nödvändigt. TANDLÄKAREN hade en road min, tyckes jag inbilla mig..Han frågade om jag var orolig, "ja jag gillar inte att dra ut tänder sade jag. "Men det gör jag", sade Tandläkaren. "jag gillar liksom kampen mellan mig och tanden, och oftast vinner jag, sade han med glimt i ögat. Jag vet inte om jag blev trygg eller mer rädd...hjärtat klappade inte i allafall...det slog inte alls..höll andan...Två sprutor, sen knakade det....ut kom den..usch..
Inatt när bedövningen släppt har jag haft värk, enorm värk..och så nacken och huvudet på det, gav mig ännu en dag hemma..
Men det går över, bara en tillfällig stund för rekreation kan jag ta det som..Rätt skönt faktiskt..Och på jobbet klarar de sig säkerligen utomordentligt bra utan mig...
Har det gött här på femte våningen--hör hur plogbilarna jobbar där nere i snökaoset...Mina fönster är insnöade längst ner med 15 cm..Tur att man slipper skotta, i detta läge är det skönt att inte bo på landet..
I detta läge är det skönt med fjärrvärme värmd lägenhet, med alla bekvämligheter man kan tänka sig.
Jag råkade trampa sönder lite bröd igen ;-).".mina" söta små talgoxar på balkongen blir så glada. Jag sopar upp smulorna och ställer ut sopskyffeln på balkongen..Undrar om jag kan råka trampa sönder en talgboll???
Ska försöka mig på att måla av en talgoxe sen!!!

Smulor

Mysigt med snö bland balkongpimpet"..

snöbomull utanför fönstret

Några svar och frågor om JULEN: hittade jag på Herr Nilssons Fru bloggen http://anki-nilsson.blogspot.se/  

Längtar du efter julen i år:
Ja jag längtar alltid efter julen. Den innebär ledighet och samhörighet. Familjen samlas och har trevligt ihop.
Vad är det bästa respektive det sämsta med julen:
Det bästa är helt klart att  träffa barnen, barnbarnen. De kommer "hem" och bor hemma, vi äter ihop, lagar mat ihop, myser och umgås. Det sämsta är den stress som ofta julen innebär, att hinna med allt, alla krav. Men numera har jag lyckats bromsa, det behöver inte innebära en massa krav. Ofta är kraven satta av mig själv, och rent inbillade.
Vad finns på ditt julbord:
 Vi har ett enkelt julbord. Är inga julmatsdiggare. Brukar göra en Janssons Frestelse, men även en potatisgratäng utan ansjovis. Egengjorda köttbullar ska det vara. Och potatis och lite  sill. Lite skinka, men den brukar inte gå åt. Äggsallad. Prinskorvar gillar vi, och rödbetssallad...brysselkål..Slut, inget mer..
Vi brukar göra knäck och kola...och apelsinris...till efterrätt-
Har du någonsin åkt bort under julen, vart och varför??
 För två år sedan åkte vi till Istanbul. Det var jättetrevligt. Min dotter studerade där just då, och mina söner, pojkvännen hennes och jag, firade jul där med henne. Det var julstämning faktiskt. I ett muslimskt land!!. Det var julglitter och julgranskulor, julgranar och vi gick in i stadens kyrkor, där vi upplevde härlig stämning, bland ljus och glitter.
Har du många att köpa till, och hur mkt lägger du ut på julklappar:
 Jag köper bara till barnbarnen, och de är tre. Bara enkla saker. Så det blir inte dyrt.Satsar pengarna på maten.




11 kommentarer:

  1. Han verkar vara en tandläkare med humor ,din tandläkare ,-))))
    Härligt! Min har också humor, det känns tryggt.
    Har inte haft någon tand utdragen, men det verkar inte vara nån höjdare, kan göra riktigt ont efteråt har jag hört!
    Jag tror jag avstår sånt ,-)
    Mycket snö här också, varit ute med hundarna, man ser knappt något alls.
    Ta hand om dig och unna dig vila och passa på o njut under din fäll ,-)
    Bra att du råkar trampa lite mat till fåglarna, tror säkert du lyckas trampa sönder en talgboll eller två också ,-)))
    Ha det mysigt nu, hoppas värken släpper!
    KRAM Primrose .-)

    SvaraRadera
  2. Ajajaj... inget kul med tanden... men nu är det gjort och det är väl bra då om det var tvunget... och det var det ju sa tandläkaren :)
    Så fint och vintermysigt du har det på balkongen - och självklart kan man väl trampa på en talgboll... bara så där... inte meningen - resultatet blir glada talgoxar som låter dig måla av dem sen (annars har du ju Lottas fina bilder :))
    Jo, angående min header... nu ska den vara på plats - väldigt konstigt... tog bort den och la in den igen och då funkade det - himla konstigt...
    Krya på dig nu och var rädd om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, söta sockertopp! Hoppas du har sluppit det onda nu när jag tittar in.
    Och jag tycker absolut att du ska tappa en talgboll, så där som av en händelse och råka stiga på den också. Å andra sidan kan du ju pimpa sopborstskaftet nu till jul med en sådan boll.Du vill ju ha fint på din fina balkong.
    Ha en fin kväll Karinakusinadufina!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Jag har kvar utmöblerna ute!!!!De är rejält pimpade nu :)

    SvaraRadera
  5. Ja det är både för å nackdelar med en massa snö, skönt att kunna kura under filten men också skönt å fint vitt blir de.
    Ha de gott/kram

    SvaraRadera
  6. Kul att du gillar min konst ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  7. Men vännen då...insnöad...värk både här och där...du skulle nog ha tagit veckan ut och helat dej själv...och inför kommande storhelg och allt!! Varje år tänker man att man ska dra ned på det mesta när det gäller jul, och inte sjutton håller det...sista dagarna far man runt där igen, som en iller...och lika mycket mat som förr är det också, fastän man efter varje jul säger att det blev ju alldeles för mycket, vi fick äta rester i fjorton dar...
    Och om du undrar, jo...jag tog mej till jobbet igår, fast först fastnade jag över en snödriva här hos grannen där det rykt igen. Så det tog ett tag att komma loss, med hjälp av starka karlar och en MYCKET arg och envis kärring vid ratten...dubben i däcken ligger utspridda över nejden...men till jobbet kom jag, om än lite sent.
    Men du...nu måste jag fråga...vem är det som ligger på knä i fönstret...?? På sista bilden...Och att ställa ut skyffeln på balkongen, det måste vara helt legalt, det skulle jag inte ha ett dugg dåligt samvete för...
    Ha det så gott vännen, ses snart!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Talgbollar tappar man nog lätt, de liksom bara rullar ur händerna :)
    Hoppas du mår bättre, kära du!
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  9. Önskar DIG en fin helg!
    Från en insnöad ( på alla vis )bloggvän.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  10. En vilsen Koltrasthona får mig att trampa sönder bröd titt som tätt. Hon sitter där på balkongen och säger åt mig när hon är hungrig..
    Insnöade är vi nog lite till mans nu tror jag..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  11. God morgon Karina!
    Grattis till vinsten i min blogg.
    Om du mejlar din adress, så skickar jag ett litet paket till dig.
    Min mejladress: inga-eriksson@hotmail.com.
    Kram och ha en fin vecka!

    SvaraRadera