torsdag 20 december 2012

Torsdag..

Fredag lördag söndag--sen är det JULAFTON!
Det ordet, JULAFTON, förväntningar..paket och god mat..
Som barn, ja då var det en kittlande känsla..Paket. Julafton, Kalle Anka. Minns min barndoms jular.
Vi firade jul hemma hos farmor Emma. Hon bodde på landet, i Pilbo.'
Farmor hade en liten liten gran, kanske knappt en meter hög. I den hängde hon egentillverkade smällkarameller..egentillverkade vita pepparkaksgubbar med gröna karamellfärgade ögon. Obs, vita pepparkaksgubbar..Farmor var ingen rasist minsann..(hahahh det ordet visste hon nog inte vad det innebar)..
Karamellerna som hon petade in i varje färgglad smällkaramell, de petade vi barn ut, och åt upp. Farmor blev aldrig arg. Farmor hade levande ljus i granen. I små fina blanka ljushållare..Tänker nu, hur livsfarligt det måtte ha varit, levande ljus tillsammans med smällkarameller i silkespapper..och flätade pappershjärtan.
Bardomens jul.. Hos älskade Farmor Emma.
Nu är jag mormor..och barnbarnen kommer hit..Nu är det barnbarnens jul..
Nu är det bara en dag kvar på jobbet..
...sen ledig

...och då ska vi fixa..barnens jul
..Mommo Karina :-)

11 kommentarer:

  1. Ja hur många sådana där smällkarameller har man inte plockat ur godiset, goa minnen.
    Jag önskar mommo Karina en härlig jul med barn å barnbarn.
    Kramizar

    SvaraRadera
  2. Visst har jag också en hel massa härliga jular... och den eviga väntan på jultomten :)
    Ha det gott vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Härliga minnen ,-)
    Den granen på minner om min morfar och mormors julgran ,-)
    Också levande ljus, och en massa i.
    Tänk att det inte tog eld!?
    Nu skulle jag aldrig våga tända en sådan gran ,-)))
    Synd att det inte finns något foto av den.
    Ha en härlig Jul med barnbarnen ,-)))
    Allt gott till dig KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  4. Visst minns man barndomens jular. Hur min syster och jag började diska långt innan de vuxna hade ätit färdigt eftersom julklappsutdelningen inte började förrän allt var klart efter middagen.
    Kram på dig och en riktigt God Jul! /Kerstin

    SvaraRadera
  5. Åhhh...nu blir jag riktigt nostalgisk när du beskriver julen hos farmor Emma. Känner igen det, men du glömde kristyränglarna, som smakade vedervärdigt om man råkade bita lite i kanten på dom i smyg. Å fast man visste det, så var man tvungen att prova en gång till...Levande ljus, och inte nog med det, de lutade ofta åt alla olika väderstreck...Tomtebloss...som fräste och sprakade...att man inte eldade upp huset??!!
    Å snart kommer de förväntansfulla hit och ska klä granen...som inga barr har kvar!! Allt ligger nämligen på golvet nedanför och runt om i vårt lilla hus...och jag har redan fått ett lätt litet anfall just därför...men inser att så är livet...för trösta mej lite extra med glöggen ikväll...
    Ha det så gott vännen, ta väl hand om dej så hörs vi snart!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Min muminkalender har jag köpt i Finland redan i oktober, den är så himla rolig, måste nog köpa ett muminhus till dom alla.
    Klart du ska ha en muminkalender i nästa år du med å inte bara barnbarnen, vi måste ju också få vara lite barnsliga.

    Ha nu en underbar jul kära du med din familj...
    Rantamorsjulkramen....

    SvaraRadera
  7. Önskar dig och de dina en fin härlig jul tillsammans.

    Varma julkramar
    Karin

    SvaraRadera
  8. Hej Karina!
    Jag minns också min barndoms Pilbo-jular med smällkarameller och levande ljus.Minns också ett fint grönt album, som jag fick i julklapp av din farbror Göte.Jag firade mina första 20 jular i Pilbo och längtar att fira jul där, men det är för kallt och oisolerat och utedass lockar inte! Nu vistas vi bara där på somrarna. Var och tittade till stugan en solig novemberdag och hälsade på hos Monika och Sigvard.
    Önskar dig en riktigt GOD JUL med barn och barnbarn och ETT GOTT NYTT ÅR! Ser fram emot att få läsa din mysiga blogg!
    Hälsa mor och far och syskon!
    Julkramar från Ulla

    SvaraRadera
  9. Hej Karina!

    Nog är julen barnens högtid alltid. Längtan och förväntan in för denna stora dag. Jag minns mina jular hos mormor och morfar då jag var liten. Fina, fina minnen. Och sedan när jag själv fick barn... ja, då fick julen återigen den där skimrande glansen och nya glittrande barnögon som får fina minnen att bevara.

    Jag önskar dig en riktigt god och varm jul tillsammans med dina nära och kära vännen.♥

    Stor julkram
    Lotta

    SvaraRadera
  10. Önskar dig och de dina en RIKTIGT GOD JUL.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera