fredag 6 augusti 2010

Bistucken!!!





Kan gott säga att jag gillar att måla bin!! Det surrar i mitt huvud!! Försöker finna nya varianter av biet..men tänk jag har redan fastnat i en nisch. Just att se biet från sidan och just få fram den bumliga kroppen är det roligaste. Sedan öppna upp för nya blommor att slå ut runt biet. I olika färgkombinationer..det är kul. Målat lite små bin i akvarell som jag klippt ut och klistrat på en färdig bild i oljekrita..det är kul, ett sorts kollage. Kul, att det är kul..Undrar hur länge det är kul. Tills det inte är något tvång. Har fått en förfrågan om att måla ett bi i akvarell till en vän. Som han ska lämna in till inramning. Tänk det är inte lika kul! Vet att det biet kommer att GRANSKAS och bedömmas. Det är inget kul!! Man vill måla och helst bara för sig själv. Sen är det ju rena turen om någon annan kommer att gilla det!! Men jag ska göra den fina akvarellen. snart, mycket snart....tror jag! Annars passar det mig mest att kladda i OLJEKRITOR...Gick till en färghandel och lyckades få dem att öppna en förpackning med oljekritor för att jag ville bara köpa en Gul krita.Den fanns inte i "lösvikt"...ha ha, mina möjligheter är nya. Gäller att tro på sig själv och "låtsas" vara proffs!! Just att kunna säga att jag MÅLAR. Och sen vara stolt över det och inte så svenskt blygsam. Det är en bit i taget...Att tro på sig själv!! Utövade det häromdagen. Berättade att jag målar, till en person..som hade gallerikontakter. Och försökte att inte känna," jamenlillajagkänslan"...Det gick ganska bra, tror jag.
Nya bin har kommit fram. Trots en massa störningar i mitt skapande. Känner att för att det ska bli något, måste jag avskärma mig. Man är väldigt van vid att alltid vara tillgänglig. Mobilen och telefonen stör. Datorn och Facebook är också störande element. Natten är bästa tiden, då sover alla. Tänk plötsligt förstår jag en hel del människor som helst åker bort för att måla, och skriver böcker, avskärmar sig. Nu ska jag vakna ur min avskärming, besöka världens sötaste Unge, mitt lilla barnbarn!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar