söndag 28 november 2010

Första Advent!!




SÅ.....nu har jag lite motvilligt hängt upp två julstjärnor i fönstren..En som jag själv tillverkat och som jag tycker är rolig. En ljusslinga jag virat runt en vire, och fäst fast glaskristallänglar och glaskristallhjärtan i...riktigt kitschig är den..sedan en vacker vit stor pappersjulstjärna. Två adventsljusstakar i köket och de stora vackra röda trähjärtan'en som brukar hänga i köksfönstret..
Ja nu är det fint och stämmningsfullt..Vet inte varför jag inte är riktigt på G i år..Kan det vara för att vi inte firar jul hemma. Åker bort hela julveckan, till ett helt okristligt land, Turkiet! I Istanbul är det i o f s många olika religioner representerade, men de kristna är sant minoritet..Skitsamma, jag får umgås med mina barn och det är huvudsaken, sen spelar det mindre roll om vi äter julskinka eller lammkött!! Ja efter den resan far jag direkt upp till Idre och firar Nyår, så varför ska jag pynta för grannarna..De pyntar så fint för mig. Jag tror jag hoppar över julljuseslingorna på balkongen!! Sen är jag besviken på speldosan i form av trägran, som jag köpte på Svenska Tenn förra helgen..Den funkar ej..Lite dumt att åka till Stockholm för att byta den!!
Annars blev det inga lussekatter bakade idag..Fick en hel påse när mitt lilla barnbarn kom på besök idag. Vi fikade och lilla Ines drog fram alla leksaker och tömde ut innehållet i kökslådorna med stor glädje..Det blir rörigt i köket när den lilla fröken kommer...men det gör inget.
En mycket skön och lugn söndag idag..Undvek att gå ut i snöyran, som nu verkar ha lagt sig lite. Det ser så trevligt ut i husen i kvarteret. Snön ligger högt upp på fönsterkanterna, precis som bomull. Här högst upp i huset också...det är mysigt! Så som farmor tätade med bomull då hon satt in mellanfönstren!
God kväll...

3 kommentarer:

  1. Jag tror att vädret påverkar oss. Det går inte att julpynta i trädgården för det antingen blåser bort eller snöar över.Vi åker också bort över jul så det behövs inte så mycket förberedelser. Och du, om jag får välja så blir det hellre lammstek än skinka.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Fniss vi äter lammstek under julhelgen fast vi är hemma.
    Nej inte behöver du väl pynta om ni ändå skall vara borta både över jul och nyår. Man skall göra som man känner.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  3. Så fint du har det i dina fönster!! Fiffigt med egentillverkade stjärna, jättesnygg!!
    Ja du, riktigt herrans oväder fick vi igår, och idag sken solen när jag var på jobbet, lagom som jag kom hem så vart det gråa molntussar...
    kan vara skönt att slippa all julstress kan jag tycka. Hade vi inte barnbarnen skulle nog jag också kunna tänka mig att åka iväg någonstans, det blir lite för mycket jul ibland.
    Ha en riktigt skön kväll!!
    Kram

    SvaraRadera