tisdag 15 februari 2011

Vila och värme





"Beordrad", det lät allvarligt, vila och värme..och sjukgymnastik..Micrar min vetekudde och det känns bra..

Pratade med kära min gamla mor i telefonen nyss...hon är 87 år..lilla mamma. Inte lätt att bli gammal kan jag tro..Undrar själv, hur det ska bli då...bara man får vara frisk, det är det viktigaste! Min mamma har alltid varit frisk..pigg allert, aktiv. Cyklat mycket.Hälsat på sina barn och senare barnbarnen. Nu märker jag att hon inte orkar. Svårt att se henne så trött. Hon har tappat lite livsgnista. Går illa, är yr i huvudet och börjar bli glömsk. Det är väl där, det gäller att gilla läget. Försöka vara positiv och se det trevliga som varit i Livet..och inte älta det tråkiga och allt som man INTE kan göra längre..Lätt att falla i där, det negativa diket..

Medan jag pratade med mor, skissade jag på ett par nakna damer..Ansiktena ser lite lustiga ut..men jag brukar inte måla ansikten, så de kommer nog bort..kan kanske bli nåt???
HAR inte riktigt lusten att måla men ska försöka ta fram den!! Rantamor var är du?? :-)
Undrar OM det är en sån där Oxtid nu jag läste om..Oxmånaderna!! Alla är så trötta och sega.

Pratade med min dotter i går kväll..Hon var också så himla trött. Hon kommer hem några dagar nu till sin mor..Det ska bli kul!! Så får vi slå oss ihop och kura och ha mysigt. Som vi alltid har gjort, min dotter och jag..När hon var liten, hängde hon alltid mig i kjolarna, lyssnade när jag pratade i telefon och var alltid med mig var jag än var...De båda pojkarna, hoppas inte de kom i kläm?? Men vi hade mer gemensamt dotra och jag! Och har än idag...

Hoppsan....då var det dags att vila och ta lite vetekudde igen!!

10 kommentarer:

  1. Hörde att du ropade på mig...kommer skulle bara stryka lite först...näe jag skiter idet tar det sen...
    Men du den där damen i badkaret var ju störtskön...va du kan.
    Vilken gåva att kunna måla och skissa så där.
    men va synd att du ska ha värk i din axel, hoppas att du får en cortison spruta det brukar ju kunna hjälpa.
    Men det kanske hjälper att din kära dotter kommer så ni kan värma varann och mysa ihop er.
    Ha så trevligt.
    Förresten målar hon också????
    Och nu måste du ta på dina damer lite mera för det är så kallt, vi hade -30 imorse igen...suck här kan man iallafall inte gå ut naken!!!!

    Ha en tokbra dag med din vetevärmare.
    Ibland går jag upp på natten och värmer min riskudde och då brukar Rantafar säga på morgonen efter att jag hörde att du värmde på gröten i natt igen.....=D

    SvaraRadera
  2. Nog är det så att mor och dotter har ett visst förhållande, jag har oxå både en pojke och en flicka och nog hörs vi, mor o dotter av varandra oftare än sonen o jag gör. Det är lika mellan mig och min gamla mamma det är vi som hörs av dagligen medans mina bröder hör av sig lite mer sporadiskt.
    Hälsningar från HÄRLIGA HÄLSINGLAND
    Kram / Eva

    SvaraRadera
  3. Härliga damer!
    Inte konstigt att folk är trötta, vi har ju precis passerat kulmen av mörkret och ff. så tar det en stund innan vi fått tillräckligt med ljus. Ät mycket apelsiner och sola lite om du har möjlighet.
    Mysigt med dottern. Hoppas ni får det riktigt mysigt.
    Kram

    SvaraRadera
  4. fina skisser, du är som mig, målar inte heller direkta ansikten, brukar bli nått annat, en massa hår ibland *ler*
    nu behöver vi ljus o få nya inspirationer
    kram

    SvaraRadera
  5. Skön tyngdpunkt på den mellersta skissen. Blir sugen på att teckna kroki när jag ser dem.

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt med en mamma o dotter dag!
    vad skulle man göra utan sin älskade mamma, Ni är guldvärda!

    Hoppas att du fick en fin Alla Hjärtans Dag!
    Kraam Therese

    SvaraRadera
  7. Så klokt att beordra vila och värme, jag hoppas verkligen att det hjälper.
    Visst är det sorgligt när man märker att ens föräldrar börjar bli gamla, det är nästan så man inte vill erkänna det ibland känner jag. Min mamma tycker jag också börjar snurra till det ibland, sen krymper deras värld också, de har svårt att tänka på någon annan känns det som, och det gör mej ledsen.
    Visst har jag FB, kan nästan ana vem vi har som gemensam vän...Kul!!
    Sov så gott och hoppas du slipper värken!!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Glömde ju säga att jag tycker du gör fantastiska tavlor!!

    SvaraRadera
  9. Du målar så härliga bilder! Ont i axeln. Jag hade det en gång och kom inte ens ur sängen utan starka värktabletter. Vet hur illa det kan vara.Min mamma är 89 och fortfarande ganska frisk, vilket man får vara glad över. Vet många gamla som fokuserar helt på det som de inte klarar längre och blir deppade.De vill inte riktigt ta till sig allt som de faktiskt kan trots hög ålder. Men sådan blir man väl själv också. Ha en riktigt skön onsdag nu.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. Hej :)

    Jag blir så imponerad av dina alster - så inspirerande!
    Jaaa, vad roligt att du "följer" bloggen - det gör mig glad. =)

    Ja, men du ska se att du kommer bo på landet framöver. Det kommer jag också göra. Man får bara försöka ta det med ro, det kommer... Fast man vill ju helst nu nu NU! Hihi. =)

    kram Madeleine

    SvaraRadera